Når du hører ordet “HR”, hvad kommer du så til at tænke på? Menneskelige ressourcer, ikke sandt? Men hvad er HR egentlig, og hvad laver det? Lad os se nærmere på det.
Kort sagt er HR ansvarlig for at administrere en organisations medarbejderregistre og sikre overholdelse af ansættelseslovgivningen. Men det er kun det grundlæggende. HR yder også støtte til medarbejderne i spørgsmål som fordele og kompensation, konfliktløsning samt uddannelse og udvikling. Desuden spiller HR en vigtig rolle i forbindelse med rekruttering af nye medarbejdere og deres indslusning i virksomheden.
Så som du kan se, er HR en vigtig funktion i enhver organisation. Men med så mange ansvarsområder, hvordan kan du så vide, om din virksomhed har brug for en HR-afdeling? Tja, hvis du har 50 eller flere ansatte, er der stor sandsynlighed for, at du er forpligtet af loven til at have en HR-afdeling. Men selv hvis loven ikke kræver det, er det stadig en god idé at have en HR-afdeling, hvis du ønsker at sikre overholdelse af ansættelseslovgivningen og yde støtte til dine medarbejdere.
Nu hvor du ved lidt mere om HR, kan du se, hvorfor det er en så vigtig funktion i enhver organisation. Hvis du overvejer at starte en HR-afdeling i din virksomhed, eller hvis du allerede er i gang med det, skal du huske på, at der er mange bevægelige dele, som du skal tage hensyn til. Men med omhyggelig planlægning og udførelse kan du oprette en HR-afdeling, der vil hjælpe din virksomhed med at køre gnidningsløst og effektivt, og læs mere om HR via visma enterprise.